Luna octombrie este luna de conștientizare a cancerului de sân. Cancerul nu este neapărat o fatalitate, deși, la nivel mondial, conform statisticilor GLOBOCAN 2020, maladia a înregistrat aproximativ 19,3 milioane de cazuri noi și aproape 10 milioane de decese.
Cancerul de sân la femei a depășit cancerul pulmonar ca fiind cel mai frecvent diagnosticat cancer, cu aproximativ 2,3 milioane de cazuri noi (11,7%), urmat de cel de plămâni (11,4%), colorectal (10,0%), prostată (7,3%) și stomac (5,6%). Cancerul pulmonar a rămas principala cauză de deces prin cancer, cu aproximativ 1,8 milioane de cazuri (18%), urmat de cancerul colorectal (9,4%), de ficat (8,3%), de stomac (7,7%) și cancerul de sân feminin (6,9%).
An de an, la 1 octombrie, este marcată Ziua luptei împotriva cancerului de sân, dându-se startul unei luni întregi de acțiuni țintite, cu scopul de a se creşte gradul de conştientizare cu privire la această afecțiune şi de a se sublinia importanţa informării asupra maladiei, dar și a faptului că ea poate fi învinsă cu ajutorul programelor preventive.
Astăzi, culoarea roz (panglica roz) este un simbol puternic al conștientizării cancerului de sân și al luptei pentru găsirea unui leac împotriva acestei boli. Este folosită pe tot globul, punând accentul pe această cauză în toate țările, culturile și limbile.
Panglicile au devenit populare ca simbol de susținere a unei cauze în anii 1990. Atunci, panglica galbenă a devenit un semn de susținere a militarilor, în timpul Războiului din Golf. La scurt timp după aceea, o panglică roșie a devenit simbolul pasiunii și al speranței în lupta împotriva SIDA. Aceste broșe simple au devenit repede populare în rândul activiștilor, dar și al populației generale.
La sfârșitul anului 1990, Fundația Susan G. Komen împotriva cancerului de sân a început să încorporeze rozul în cauza sa, prin distribuirea de cozoroace roz femeilor care participau la cursele „Race for the Cure”.
În 1991, Charlotte Haley, activistă și supraviețuitoare a cancerului de sân, a încercat să sensibilizeze populația cu privire la lipsa de finanțare federală pentru prevenirea cancerului și a trimis mii de felicitări cu panglici de culoarea piersicii, iar mesajul ei a ajuns să atingă o coardă sensibilă. Apoi, în toamna anului 1991, după ce panglicile au reușit să sensibilizeze populația cu privire la sprijinul militar și la lupta împotriva SIDA, Fundația Susan G. Komen a început să împartă panglici roz în timpul cursei din New York. În 1992, revista Self Magazine a făcut echipă cu un consorțiu de produse de frumusețe care avea în frunte o femeie supraviețuitoare a cancerului de sân și împreună au reușit să ducă panglica roz la un nivel superior de popularizare. Revista a distribuit cu numărul de octombrie, dedicat cancerului de sân, 1,5 milioane de panglici roz, ceea ce a generat o petiție semnată de 200.000 de persoane care a determinat Casa Albă să aloce mai multe fonduri pentru cercetarea cancerului de sân.
Rozul este o culoare prin excelență socotită apanajul doamnelor, dar, totodată, este asociată în mentalul colectiv cu o culoare dătătoare de speranță și de sănătate, cu darul de a calma și binedispune. Iluminarea în roz a clădirilor emblematice din diverse orașe mari, la 1 octombrie, este astăzi parte din tradiția Zilei de luptă împotriva cancerului de sân.
În Centrul de Excelență OCH dedicat cancerului de sân, pacientele beneficiază de cele mai bune modalități de tratament, echipamente și specialiști. Aici sunt implementate protocoale europene pentu fiecare etapă din procesul de diagnostic și tratament al acestei boli.
Cancerul de sân diagnosticat la timp și tratat corect poate fi vindecat. Specialiștii OCH accentuează faptul că orice femeie poate beneficia de mijloacele de prevenție și diagnostic din Centrul nostru de excelență, prin simpla prezentare anuală la o evaluare a sănătății sânului.
În luna octombrie se poartă roz! Profitați să vă faceți o programare pentru evaluarea sănătății sânului, prevenția este cea mai bună cale pentru sănătatea dumneavostră și bunăstarea familiei.