În fiecare an, pe 17 septembrie, este marcată Ziua Mondială a Siguranței Pacientului, prilej cu care sunt organizate campanii și evenimente de informare asupra acestui subiect, peste tot în lume. În 2020, această zi are o importanță covârșitoare din cauza crizei sanitare globale prin care trecem de atâta timp deja.
Pandemia de SARS-CoV-2 a influențat fără doar și poate tema pe care a stabilit-o anul acesta Organizația Mondială a Sănătății (OMS): Siguranța lucrătorilor din sănătate: o prioritate pentru siguranța pacientului. Nu a mai existat niciun moment în istoria noastră modernă care să determine ieșirea la suprafață a nenumăratelor provocări și riscuri pe care le înfruntă în fiecare zi personalul medical. Fiecare zi a arătat cum cadrele medicale pot fi stigmatizate, cum pot cădea la rândul lor pradă bolii și cum unele dintre ele nu au mai avut cale de scăpare.
Sub sloganul „Personal medical în siguranță! Pacienți în siguranță! (Safe health workers, Safe patients)”, OMS dorește să atragă atenția că mediul stresant în care își desfășoară activitatea personalul medical poate determina erori care afectează pacientul.
Pentru o și mai bună vizibilitate a temei OMS, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) a declarat întreaga săptămână 14-18 septembrie 2020 ca fiind “Săptămâna Siguranței Pacientului în România”. Astfel, atât cadrele medicale cât și persoanele care le admiră și le respectă munca, au fost invitate să poarte un accesoriu sau un obiect vestimentar de culoare portocalie (culoarea simbol aleasă de OMS pentru această ocazie). Mai mult decât atât, toți cei care doresc să se implice și mai mult în susținerea acestei campanii sunt invitați de ANMCS ca pe 17 septembrie la ora 12:00, timp de un minut, să se oprească din ceea ce fac și să aplaude, în semn de respect și mulțumire, personalul medical.
Siguranța pacienților și personalului medical la Ovidius Clinical Hospital
„Siguranța” este una dintre valorile Ovidius Clinical Hospital încă de la deschiderea sa, din 2014, alături de „Respect, responsabilitate și dăruire”. Spitalul a pus la dispoziția pacienților și personalului medical un mediu de lucru și tratament impecabil, câștigând respectul oricărei persoane care i-a trecut pragul.
Ș.L. Dr. Nicolae Ciufu, medic primar chirurgie generală și directorul medical OCH, a discutat într-un interviu măsurile pe care spitalul le-a luat de la debutul pandemiei:
„Ne-am dorit să facem chiar mai mult decât impun autoritățile așa că am făcut achiziții noi, care să sporească și mai mult condițiile de siguranță de la noi. Încă de la sfârșitul lunii ianuarie, spitalul a achiziționat un număr mai mare de echipamente de protecție (măști, combinezoane, mănuși, halate) dezinfectanți și materiale antiseptice, astfel încât, la declararea pandemiei, din acest punct de vedere, stocurile spitalului puteau asigura funcționarea, la capacitate maximă, fără sincope, pentru o perioadă de cel puțin 3 luni. Am achiziționat în număr mare lămpi UV, purificatoare și sterilizatoare de aer, covoare cu soluții dezinfectante pentru toate intrările precum și termoscanere pentru măsurarea temperaturii corporale a tuturor persoanelor care intră în spital: pacienți, aparținătorii cazurilor deosebite, personalul spitalului. Dar s-au luat și măsuri speciale. S-a înlesnit posibilitatea lucrului de acasă pentru a nu aglomera spațiile de birouri. S-au stabilit ore diferite de intrare și ieșire din tură a personalului astfel încât schimburile în vestiare să se facă pe rând, cu dezinfectarea băncuțelor și locurilor ce pot fi atinse după fiecare schimb, am urmărit foarte atent ca întregul personal medical și nemedical al spitalului să poarte corect echipamentul de protecție impus de noile condiții epidemiologice. Iar pentru ca pacienții să știe care sunt procedurile și schimbările din spital, am inițiat o campanie extinsă de informare atât în locații, cât și în media, pe site-ul propriu și în rețele de socializare.”
Întreg interviul îl puteți găsi aici.
Măsurile de siguranță luate de Ovidius Clinical Hospital
Odată cu debutul pandemiei cu noul coronavirus COVID-19, OCH a luat măsuri de siguranță deosebite, întocmai ordinelor emise de Ministerul Sănătății și Direcția de Sănătate Publică. Aici vorbim de:
ECHIPAMENTUL DE PROTECȚIE
Personalul medical și nemedical este echipat corespunzător normelor pentru fiecare grad de intervenție, la orice oră din zi sau din noapte, pentru siguranța sa și a pacienților.Pacienții trebuie să poarte masca de protecție pe toată durata șederii lor în oricare din unitățile medicale OCH.
DEZINFECTAREA MÂINILOR, A SUPRAFEȚELOR ȘI A MICROAEROFLOREI
Atât în Spitalul OCH, cât și în Policlinica OCH Constanța și OCH Stomatologie, aerul respirat de pacienți și personalul medical este necontaminat. Prin utilizarea centralelor de tratare a aerului cu filtre hepa și sterilizare cu lămpi UV, căldură uscată și filtre de cărbune activ, toți cei care se află în aceste incinte respiră aer sterilizat și purificat.
În toate secțiile personalul medical și pacienții au obligația de a utiliza dezinfectanții care le sunt puși la dispoziție pentru igienizarea mâinilor.
Dezinfecția suprafețelor și a zonelor medicale este realizată cât se poate de des, iar dezinfecția microaeroflorei sau a suprafețelor prin nebulizare cu substanțe biocide avizate se face de două ori pe zi sau chiar mai mult atunci când este nevoie.
TRIAJUL
Pacienții care vin în această perioadă în unitățile sanitare OCH trec printr-un triaj în patru etape: telefonic, la prezentare (semne, simptome, istoricul de contact, verificarea temperaturii, care nu trebuie să depășească 37,3°C), CT pulmonar și analiza RT-PCR. CT-ul pulmonar pentru pacienții cu semne sugestive și toti cei internați este în standardul OCH de la începutul pandemiei.
SPAȚIUL DE AȘTEPTARE ȘI CAZARE
Pentru siguranța celor care au fost în sălile de așteptare și la recepție, spațiul a fost organizat ca fiecare să poată sta la o distanță de siguranță de 2 metri față de celelalte persoane.Paturile în saloane sunt așezate încă de la inaugurare la aceeași distanță de 2 metri, acesta fiind standardul european în acest sens.
LIMITAREA ACCESULUI TERȚILOR
Pentru o mai bună gestionare a situației, accesul vizitatorilor și al aparținătorilor este limitat.Pentru a înțelege mai bine cum privește pacientul măsurile luate de spital în situația sanitară actuală provocată de virusul SARS–CoV-2, Ovidius Clinical Hospital a realizat un sondaj în perioada iunie-iulie 2020 pe un eșantion de 250 de pacienți, din ambulator și spital. Rezultatele au scos la iveală că 98% dintre respondenți apreciază măsurile luat de spital pentru siguranța lor. Despre mai multe rezultate puteți citi aici.
Programări și informații la 0241 480 400.