och-loader

Pacient cu peritonită și complicații grave tratat spectaculos de echipa multidisciplinară OCH

2021-07-21

Prezentarea la medic este un pas esențial atunci când nu ne simțim bine. Cu toate acestea, mulți dintre noi amână acest lucru până sănătatea este pusă în pericol dincolo de orice închipuire. Acesta a fost și cazul unui bărbat în vârstă de 66 de ani, cetățean român-suedez, ajuns la Ovidius Clinical Hospital într-o duminică seară. Aflat într-o stare generală vizibil proastă, acesta a fost preluat imediat de medicul de gardă.


“Pacientul s-a prezentat în cursul gărzii acuzând dureri abdominale difuze, greață și vărsături repetate, scaune diareice. Se pare că durerile începuseră în urmă cu două zile. Era într-o stare generală alterată, tegumente palide, reci, transpirate. Asociat, pacientul prezenta fibrilație atrială. În urma examinării clinice și a unui CT abdomino-pelvin, am stabilit diagnosticul de peritonită apendiculară. A trebuit să îl pregătim pentru o intervenție chirurgicală de urgență, la câteva ore de la prezentarea la spital”, povestește Dr. Mihai Hrițcu, medic primar chirurgie generală în cadrul Ovidius Clinical Hospital.

Din cauza faptului că pacientul era în șoc septic, cea mai gravă evoluție a unei banale apendicite acute, operația a decurs mai dificil decât în mod obișnuit.

“Apendicectomia laparoscopică a fost acompaniată de un lavaj abundent al întregii cavități peritoneale pentru a îndepărta puroiul și materiile fecale acumulate din cauza gangrenei și perforației apendicului. Intervenția a fost precipitată de starea alterată a pacientului, funcțiile vitale fiind grav afectate de toxinele generate de infecție”, a adăugat Dr. Hrițcu.


“Pe tot parcursul anesteziei generale, principala noastră provocare a fost să combatem insuficiența circulatorie acută și să obținem presiune de perfuzie necesară pentru a evita leziuni tisulare ireversibile. Pacientul era tahicardic, tahipneic, hipotermic, prezenta hipotensiune arterială persistentă în ciuda resuscitării volemice și avea un necesar crescut de vasopresoare. Cu alte cuvinte, deși era perfuzat adecvat, avea tensiunea arterială foarte mică și necesita medicamente pentru aducerea ei la valori normale. Acesta fiind răspunsul sistemic la agresiunea bacteriană”, își amintește Dr. Paula Mihalache, medic specialist anestezie și terapie intensivă în cadrul Ovidius Clinical Hospital.

După intervenție, a urmat o perioadă postoperatorie anevoioasă, unde pacientul a trebuit să beneficieze de întregul suport al echipei medicale. Pentru că pacientul este cetățean suedez, medicii de la SOS Copenhaga au ținut permanent legătura cu medicii OCH.

“Echipa suedeză a susținut deciziile luate de OCH și a considerat că tot ceea ce s-a făcut, pas cu pas, a fost foarte bine. Ei au fost de acord cu noi și atunci când am hotărât să nu folosim aparatul de hemofiltrare și să așteptăm ca organele pacientului să se refacă încet, ceea ce s-a și întâmplat ulterior”, spune chirurgul.


“Evoluția postoperatorie a fost lungă și dificilă. În urmă șocului suferit, i-au fost afectați rinichii, ficatul, creierul, plămânii. Ne-am străduit trei săptămâni, postoperator, în terapie intensivă să remediem fiecare „daună” produsă. Pe lângă echipa anestezico -chirurgicală, au participat la tratarea pacientului medici cardiologi, nefrologi, gastroenterologi, radiologi. La fel de importante au fost nursing-ul, mobilizarea, toaletarea, îngrijirea pacientului și, nu în ultimul rând, susținerea primită din partea familiei. Ne-a ajutat mult faptul că pacientul a fost colaborant, răbdător, ambițios, dornic să se recupereze și să revină la stilul de viață activ și explorator pe care îl avea anterior. Îi mulțumim pentru asta și îi urăm multă sănătate”, detaliază Dr. Mihalache.


De lângă bărbat nu a fost plecată nicio clipă soția lui, care l-a susținut în toată această perioadă.

“Am fost tratați la OCH exact așa cum trebuie tratat un pacient. Cu liniște, grijă, comunicare bună și previzibilitate la ceea ce avea să se facă. Noi locuim de 35 de ani în Suedia și putem spune că modul în care am fost primiți la spital nu se deosebește cu nimic față de modul cu care suntem învățați. Un alt aspect deosebit pe care l-am remarcat a fost că eu, ca soție, am fost chemată la o întâlnire ținută de doctorii anesteziști Dr. Mihalache și Dr. Mociu la două zile după operație. Atunci mi s-a prezentat care este situația postoperatorie a soțului meu. Comunicarea a fost de excepție pentru că nu a trecut o zi fără să primesc informații asupra stării sănătății lui. Și el, chiar dacă a fost într-o stare gravă, își aduce aminte totuși că a fost tratat frumos, cu respect și integritate”, a spus soția pacientului.


După patru săptămâni, pacientul a fost externat și continuă la domiciliu recuperarea și tratamentul prescrise. La sosirea în Suedia, acesta a fost reevaluat medical, fiind externat după câteva zile cu recomandarea de a continua recuperarea medicală începută la Ovidius Clinical Hospital.

“După ce a zburat cu ambulanța aeriană de la Kogălniceanu, soțul meu a fost internat la un spital județean din Suedia. Aici i s-a făcut un computer tomograf și doctorii suedezi au constatat că cicatricile operatorii arătau foarte bine și că operația a fost făcută ”, a mai povestit soția.


Ovidius Clinical Hospital este spitalul unde pacientul poate veni cu încredere. Fiecare caz este tratat de o echipă multidisciplinară, astfel încât pacientul poate beneficia de un diagnostic prompt, o intervenție chirurgicală corectă și îngrijiri medicale ulterioare complete. Comunicarea cu familia pacientului face parte din actul medical, pentru că doar așa se poate crea un mediu de vindecare fără stres pentru pacient. De asemenea, pregătirea și disponibilitatea personalului mediu și auxiliar, precum și a întregului personal de suport, contribuie la diferențierea OCH.

Informații și programări la telefon 0241 480 400.